Wednesday, September 26, 2018

Putování jihozápadním Norskem, 4. díl

Naše minulé vyprávění z Norska skončilo v oblasti Voss, ze které pochází stejnojmenná známá minerální voda.
Z Vossu jsme měli v plánu putovat do Flamu autobusem a následně jet z Flamu do Bergenu údajně nejkrásnější železnicí světa (Flamsbana). No, člověk míní, život mění. Po příchodu na autobusovo-vlakové nádraží ve Vossu jsme se dozvěděli, že na silnici mezi Vossem a Flamem spadl kus skály a není tudíž možné touto trasou jet. Jediný způsob jak se dostat do Flamu byl vlak. Jednalo se o úsek oné nejkrásnější železnice, a tomu odpovídala i cena jízdenky. Koupili jsme si lístky a zbývající čas do odjezdu vlaku využili na další procházku po Vossu. Navštívili jsme místní kostel, kde si Ondra vyžádal prohlídku věže (myslím, že běžně přístupná není a jednalo se jen o vstřícné gesto průvodkyň). Pak jsme si dali kafíčko v příjemné kavárně a vyrazili na cestu.

Popravdě, tahle "nejkrásnější železnice světa" nás úplně neuhranula. Vlak byl dost plný a velká část cestujících zřejmě absolvovala prvně tutéž trasu v protisměru takže nyní seděli, znuděně zírali do telefonů a překáželi ve výhledu. Po cestě vlak zastavil u vodopádů, kde byla pro cestující nachystaná malá hudební show (tančící a zpívající víla na vodopádech).

Při našem příjezdu do Flamu hustě pršelo, takže jsme se rozhodli sehnat si k ubytování pokoj. Abychom se však drželi při příznivých cenách, zeptali jsme se na pokoj v místním kempu s hostelem. Od Češky pracující v recepci jsme se dozvěděli, že je volný jediný dvoulůžkový, a to pouze na jednu noc. Ve Flamu jsme chtěli strávit 2 dny, bylo proto jasné, že se další den dopoledne budeme muset přesunout do stanu. I tak jsme ale byli rádi, že jsme pochodili, takže jsme se ubytovali, po pokoji jsme rozvěsili na sušení oblečení, převlékli se, ve společné kuchyňce si dali čaj, a vyrazili na obhlídku Flamu.

Hned na začátku procházky jsme viděli jak do přístavu přijíždí obrovská loď, takže jsme asi půl hodiny jen zírali a fotili. Následně jsme se prošli kolem přístavu, po parčíku nad ním a následně jsme šli do turistického centra/nádraží zjistit jak se odsud dostaneme do Bergenu aniž bychom museli platit spoustu peněz za tu železnici, jejíž část jsme už měli za sebou. Jediná možnost byla cesta lodí, která taky zrovna levná nebyla, ale rozhodli jsme se tuto variantu vyzkoušet a lístky zakoupili. Zároveň jsme si koupili lístky na minibus, který nás měl další den dovézt k nedaleké vyhlídce Stegastein.
Dalšího dne jsme se ráno přestěhovali do stanu, poté vyrazili na vyhlídku, vyfotili se, sjeli zpět, a pak nás čekala plavba lodí nejužším fjordem světa - Naroyfjordem. Lodí jsme dopluli do nedalekého Gudvangenu a zpátky se svezli autobusem.

Po noci ve stanu nás čekal půlden ve Flamu a poté cesta lodí do Bergenu.
Vyrazili jsme na procházku k vodopádům, které předtím Ondra viděl z okýnka vlaku. Brzy nám bylo jasné, že nejdeme úplně správně, ale příroda kolem byla krásná, takže jsme pokračovali dál. Cesta začala stoupat vzhůru, ale vidět nic moc kolem nebylo a já už byla nervózní abychom se stihli včas dostat na loď a chtěla se vrátit. Ondra se rozhodl vystoupat ještě kousek nahoru a já se rozhodla počkat na něj u cesty. Zmizel za zatáčkou a já se vyškrábala na balvan vysoký zhruba stejně jako jsem vysoká já. Tak jsem tam seděla a odpočívala a náhle Ondra přiběhl s nadšeným výrazem - prý o sto metrů dál je louka s parádní vyhlídkou. Tak jsem se rychle přetočila na břicho a chtěla sjet po kameni na zem. Bohužel se mi někde v půlce zasekla noha ve skulině a já spadla po zádech dolů. Dobrá zpráva byla, že o kameny na cestě jsem si nerozbila hlavu. Horší bylo, že jeden z nich se mi zaryl někam mezi páteř a lopatku a bolest mě trápila po zbytek našeho pobytu v Norsku. Hádám, že o nic vážného nešlo, protože to prostě časem přestalo, ovšem přiznávám, že pád někde uprostřed neznámé krajiny v Norsku mě v tu chvíli tak trochu vyděsil.
Každopádně, vyhlídka z té louky byla vážně suprová.

Poté jsme se vrátili do kempu, rychle si sbalili věci a vyrazili na loď. Plavba lodí do Bergenu byl úžasný zážitek - trvala cca 5 hodin a loď byla neuvěřitelně rychlá a tichá. Uvnitř to bylo jako v letadle. Rozhodně jsme byli nadšení a byli jsme moc rádi, že se to s tou cestou tak zamotalo a my díky tomu cestovali takto. Večer za tmy jsme vystoupili v překrásném Bergenu a vydali se do bytečku, který jsme si pronajali přes airbnb. A o tom zase příště :-).